ΟΡΕΙΝΗ ΚΟΡΙΝΘΙΑ - ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΛΑΤΑΝΙΩΤΙΣΣΑ (Γ΄ΜΕΡΟΣ)

Επόμενος και τελευταίος προορισμός της 3ημερης απόδρασης μας στην Ορεινή Κορινθία το γραφικό χωριό Πλατανιώτισσα, ο επισκέπτης που θα φτάσει μέχρι εδώ θα έχει την τύχη να δει και να προσκυνήσει σε μια από τις πιο ιδιαίτερες και ενδιαφέρουσες εκκλησίες της χώρας μας, που βρίσκεται στην κοιλότητα (κουφάλα) ενός δένδρου αλλά και να απολαύσει τοπικά φαγητά και προϊόντα στις ταβέρνες του χωριού.

Δεν μπορώ να πω πια διαδρομή είναι η πιο γρήγορη για να φτάσετε από τα Καλάβρυτα στην Πλατανιωτισσα γιατί εμείς είμαστε "ότι να ναι" με τις διαδρομές, για άλλου ξεκινάμε και αλλού βρισκόμαστε και επί πλέον την ώρα που ξεκινήσαμε για το χωριό, δεχτήκαμε ένα τηλέφωνο από την ξαδέλφη της οδηγού μας, που μένει στο Διακοπτό και αποφασίσαμε να πάμε να την πάρουμε από το σπίτι της και να συνεχίσουμε από εκεί προς την Πλατανιώτισσα με την καθοδήγηση της, αφού ξέρει καλά την περιοχή.  Από το Διακοπτό μέχρι το χωριό Πλατανιώτισσα η απόσταση είναι 31 χιλιόμετρα και κάναμε λιγότερο από 1 ώρα. Η διαδρομή ήταν ιδιαίτερη και όμορφη καθώς με το αυτοκίνητο ανεβαίναμε στο βουνό και περνούσαμε μέσα από ιδιαίτερους σχηματισμούς βράχων, το μάτι μας έβλεπε μέχρι τον Κορινθιακό κόλπο από ψηλά ενώ σε κάποια σημεία το πρασινο έκανε την φύση μοναδική χάρη στα νερά του ποταμού Κερυνίτη.

Λίγο η κουβέντα για την περιοχή και οι πληροφορίες που ακούγαμε από την Πόπη, από το Διακοπτό, λίγο η όμορφη φύση, η μια ώρα διαδρομής και οι στροφές, πέρασαν και χωρίς να το καταλάβουμε φτάσαμε στο όμορφο καταπράσινο χωριό με τα πανύψηλα πλατάνια, που βρίσκεται σε υψόμετρο 850 μέτρων και το διατρέχουν γάργαρα νερά, είναι χτισμένο στην δυτική όχθη του  ποταμού Κερυνίτη.

Αφήσαμε το αυτοκίνητο, βρίσκοντας  εύκολα πάρκινγκ αφού η ώρα είχε περάσει και οι μεσημεριανοί επισκέπτες της Κυριακής, που φτάνουν μέχρι εδώ για το καλό φαγητό στις ταβέρνες, είχαν ήδη φύγει. Έτσι περνώντας το γραφικό πέτρινο γεφύρι και τον καλό συντηρημένο  νερόμυλο μπήκαμε στον προαύλιο χώρο, για να επισκεφτούμε το εκκλησάκι της Παναγίας της Πλατανιώτισσας.

3 πλατάνια πριν από 1000 χρόνια, που φύτρωσαν και μεγάλωσαν μαζί με την πάροδο των χρόνων δημιούργησαν μια κουφάλα. Ένα μοναδικό εκκλησάκι στο εσωτερικό κοίλωμα δημιουργήθηκε για να υποδέχεται τους πιστούς για να θαυμάσουν και να προσκυνήσουν κάτι το μοναδικό.
Ένα  θαύμα έγινε εδώ, όταν  μοναχοί του Μέγα Σπηλαίου για να σώσουν την εικόνα της Παναγίας της Βρεφοκρατούσας, το 849 μ.Χ. όταν μαίνονταν η Αίρεση των εικονομάχων, την μετέφεραν κρυφά από χωριό σε χωριό, έφτασαν ένα βράδυ μέχρι εδώ, και  κουρασμένοι όπως ήταν κρύφτηκαν μέσα στην κουφάλα του πλάτανου για να μην τους βρει κανείς. Ακούμπησαν την εικόνα επάνω στον πλάτανο και το πρωί που ξύπνησαν είδαν έκπληκτοι το αποτύπωμά της στον κορμό του δέντρου, στο σημείο που την είχαν ακουμπήσει. Από στόμα σε στόμα μαθεύτηκε και έτσι η κοιλότητα των πλάτανων, έγινε εκκλησάκι και ονομάστηκε η Παναγία η Πλατανιώτισσα και το χωριό πήρε το όνομα Πλατανιώτισσα.

Στην ίδια περιοχή είχαν διανυκτερεύσει πριν από πολλα χρόνια οι μοναχοί Συμεών και Θεόδωρος που είδαν στο όνειρο τους την Θεοτόκο να τους λέει που θα βρουν την εικόνα. (σας τα έχω πει αυτά σε προηγούμενη ανάρτηση μου, δείτε εδώ https://maria-tsil.blogspot.com/2020/04/blog-post_8.html )

Ο πλάτανος έχει ύψος περίπου 25 μέτρα και η περίμετρος του κορμού είναι στην βάση 17 μέτρα. Στο εσωτερικό υπάρχει το Αγιο Βήμα όπου ο ιερέας με τον βοηθό του, τελεί την θεία λειτουργία ενώ στον κυρίως ναό μπορούν να χωρέσουν έως και 15 προσκυνητές. Το συνολικό μήκος του ναού είναι 8 μέτρα και το πλάτος 3 μέτρα.
Στο εκκλησάκι υπάρχει ένα μικρό τέμπλο με δυο κίονες οι οποίοι σχηματίζουν την Ωραία Πύλη, ενώ από την ξύλινη κατασκευασμένη οροφή κρεμεται ένα καντήλι που δεν σβήνει ποτέ.

Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι όταν ο προσκυνητής μπαίνει στο κοίλωμα και  κοιτάξει στα δεξιά του, στα 3 μέτρα ψηλά από το έδαφος, για να δει την τυπωμένη, ανάγλυφη, αχειροποίητη  και αμετάβλητη στους αιώνες εικόνα της Θεοτόκου που κρατάει στα χέρια της το βρέφος. Είναι ακριβώς η ίδια εικόνα που είδαμε στον Ναό της Θεοτόκου στο Μέγα Σπήλαιο, ένα αποτύπωμα της ανάγλυφης εικόνας επάνω στον κορμό, έχει τις ίδιες διαστάσεις και οι εξοχές της είναι αντίστοιχες με τις αντίστοιχες εσοχές, το πιο εντυπωσιακό σε εκείνο το σημείο είναι ότι η εικόνα δεν έχει μεταβληθεί παρ ότι το δένδρο μεγάλωσε, είναι σαν να νέκρωσε σε εκείνο το σημείο το δένδρο, εδώ και αιώνες ενώ το υπόλοιπο αναπτύχθηκε κανονικά.

Ο ναός της Παναγίας της Πλατανιώτισσας εορτάζει στις 8 Σεπτέμβρη.

Στον καταπράσινο και περιποιημένο προαύλιο χώρο που θα βρείτε την Παναγία Πλατανιωτισσα, θα δείτε  και την εκκλησια της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, μια εκκλησια βασιλικού ρυθμού, με υπέροχες τοιχογραφίες που χρονολογούνται από το 1740 ενώ δεν γνωρίζουμε πότε κτίστηκε η εκκλησια.

Φεύγοντας στην έξοδο αφήστε τον οβολό σας εκεί που έχει τα κεριά και πάρτε μαζί σας και ένα βιβλιαράκι με την ιστορία Του Ιερού προσκυνήματος της Παναγίας της Πλατανιώτισσας για να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες (από εκεί τις άντλησα και εγώ) αλλά και να ενισχύστε τον ναό.

Η ώρα είχε περάσει και πριν πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής για την Αθήνα έπρεπε να δοκιμάσουμε τοπικές γεύσεις για να ολοκληρώσουμε την περιήγηση μας στην περιοχή. Επιλέξαμε μια από τις πολλες ταβέρνες το χωριού,"Το ποτάμι "εκεί που παρκάραμε το αυτοκίνητο και νομίζω ότι η επιλογή μας ήταν σωστή.
Το μαγαζί ήταν όλο στην διάθεσή μας, αφού η ώρα ήταν περασμένη, οι ιδιοκτήτες ευγενικοί και τα φαγητά τους καλομαγειρεμένα. Ήδη στην κουζίνα ετοίμαζαν τα φαγητά για να υποδεχτούν τους βραδινούς πελάτες. Φάγαμε υπέροχη γίδα βραστή, μανιτάρια στιφάδο που εκεινη την ώρα τα έβγαλε η μαγείρισσα από την φωτιά, ψητά λουκάνικα, παϊδάκια, τυριά και σαλάτες. Όλα ήταν υπέροχα.

Το μαγαζί και η ιδιαίτερη διακόσμηση του σε έκαναν να αισθάνεσαι  ότι βρίσκεσαι στο βουνό και ήταν  όμορφα και ζεστά.

Με βαριά καρδιά σηκώθηκαμε για να να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής, με την υπόσχεση ότι θα ξανάρθουμε με την πρώτη ευκαιρία για να γνωρίσουμε καλύτερα την περιοχή, την Ορεινή Κορινθία και τα μέρη που δεν προλάβαμε να επισκεφτούμε.
Η περιοχή έχει  ενδιαφέρον, υπέροχη φύση  και πολλα και σημαντικά αξιοθέατα και δεν εξαντλείται σε ένα διήμερο ή 3ημερο..