MUST DO IN NORTH MACEDONIA -MATKA-MAVROVO

Το οδικό μας ταξίδι στη Βόρεια Μακεδονία ή Σκόπια όπως συνηθίζω να λέω αυτή τη γειτονική, βαλκανική χώρα από μικρό παιδί (τότε που την πρώτο-επισκέφτηκα με τους γονείς μου, με ημερήσιες εκδρομές για φτηνά ψώνια) είχε σαν βάση, τις πρώτες ημέρες του την πρωτεύουσα της, τα Σκόπια που αποτελούν ένα καλό σημείο για εκδρομές και γενικά για να για να επισκεφθείτε μερικούς κοντινούς προορισμούς, όπως το φαράγγι Matka, την πόλη και τη λίμνη της Οχρίδας, τον Εθνικό Δρυμό του Μαύροβο, το Τέτοβο αλλά και γιατί όχι να κάνετε μια ημερήσια εκδρομή στο Κοσσυφοπέδιο, μια εκδρομή που εμείς αφήσαμε να κάνουμε σε επόμενο road trip.

Για να μάθετε τι είδαμε και τι κάναμε στην πρωτεύουσα Σκόπια κάντε κλικ ΕΔΩ

Φαράγγι Μάτκα - Matka Canyon
Τι είναι όμως το Matka Canyon και τι θα κάνετε εκεί?

Αποχαιρετώντας επιτέλους τα Σκόπια και θα διαβάσετε πιο κάτω γιατί το γράφω έτσι, αφιερώσαμε μισή περίπου ημέρα για μια εκδρομή στο Matka Canyon το οποίο απέχει από τα Σκόπια, 16,5 χιλιόμετρα, περίπου μισή ώρα από την πόλη, μια όμορφη διαδρομή μέσα από συνοικίες των Σκοπίων και στη συνέχεια μέσα από χωριά. Για την διαδρομή από Σκόπια προς το φαράγγι δεν χρειάστηκε να πληρώσουμε διόδια!

Αν πάτε με δικό σας μέσο θα αφήσετε το αυτοκίνητο σας στο πάρκινγκ, ενώ εκεί αφήνουν τους επισκέπτες, το λεωφορείο Nο 60 (σημειώστε ότι το λεωφορείο έχει τακτικά δρομολόγια από την πόλη των Σκοπίων προς το Matka Canyon) καθώς και οι οργανωμένες εκδρομές που έρχονται από τα Σκόπια για επίσκεψη στο φαράγγι. Μια ακόμη λύση για να φθάσετε στο Matka Canyon είναι το ταξί, όμως το κόμιστρο είναι πιο ακριβό από αυτό της συγκοινωνίας με τα λεωφορεία.

Θα σας πρότεινα αν ταξιδεύετε χωρίς δικό σας μέσο μεταφοράς να πάρετε μια εκδρομή από το Get Your Guide και θα φροντίσουν αυτοί τις λεπτομέρειες, για εσάς.

Από το πάρκινγκ λοιπόν για να φθάσετε στην είσοδο του φαραγγιού θα περπατήσετε σε ασφαλτοστρωμένο δρόμου, περίπου ένα 10λεπτο μέσα σε καταπράσινη φύση ενώ δίπλα σας θα κυλάει ο ποταμός Treska, παραπόταμος του Βαρδάρη (Αξιός ποταμός). Τρία φράγματα έχουν κατασκευαστεί στον ποταμό Treska από τα οποία το ένα είναι αυτό που δημιούργησε το 1937 τη λίμνη Matka κοντά στα Σκόπια και θα δείτε πριν την είσοδο σας στο φαράγγι.

Το Matka Canyon είναι ένα φαράγγι που θα το βρείτε δυτικά της πόλης των Σκοπίων. Το φαράγγι διασχίζει ο ποταμός Treska και δημιουργεί αρκετές λίμνες με μεγάλο βάθος. Η λίμνη που σχηματίζεται, είναι τεχνητή και είναι η παλιότερη τεχνητή λίμνη της χώρας. Το φαράγγι είναι μοναδικής ομορφιάς φιλοξενεί ιδιαίτερη χλωρίδα και πανίδα και είναι προστατευόμενη περιοχή από την UNESCO.

Η έκταση του καλύπτει 5.000 εκτάρια, έχει 10 σπήλαια κάποια από τα οποία είναι επισκέψιμα, όχι όμως πάντα, λόγω του ότι κατά την περίοδο των βροχών η στάθμη του νερού ανεβαίνει και απαγορεύεται η είσοδος σ αυτά, η πρόσβαση γίνεται μόνο με βάρκα ή άλλο πλωτό μέσο. Το πιο γνωστό και επισκέψιμο είναι το Σπήλαιο Βρέλο, το οποίο από πληροφορίες είναι το πιο εντυπωσιακό, με εσωτερικές λίμνες, γεμάτο με σταλακτίτες που φωτίζονται αλλά δυστυχώς δεν μπορέσαμε να το επισκεφτούμε λόγω των δυνατών βροχών στην περιοχή, τις προηγούμενες ημέρες. Σημειώστε αν θέλετε να το επισκεφτείτε να ρωτήσετε αν η βόλτα σας με την βάρκα το συμπεριλαμβάνει. Άλλη λύση για να το προσεγγίσετε είναι να νοικιάσετε ένα καγιάκ. Το σπήλαιο Βρέλο αναφέρεται ως ένα από τα 77 κορυφαία φυσικά αξιοθέατα στον κόσμο και θεωρείται από τα βαθύτερα στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο αφού δεν έχει μετρηθεί ακόμη το ακριβές βάθος του.

Το φαράγγι φιλοξενεί πολλές εκκλησίες και μοναστήρια, κάποια είναι χτισμένα επάνω στους βράχους. Από τα πιο γνωστά είναι η Μονή του Αγίου Ανδρέα, που ιδρύθηκε γύρω στο 1388, η Μονή Μάτκα, ή Μονή της Παναγίας, χτισμένη τον 14ο αιώνα, το μοναστήρι του Αγίου Νικολάου Šiševski χτισμένο πριν τον 17ο αιώνα κ.α.

Μια βόλτα με βάρκα είναι στα must do στο Matka Canyon με τα ήρεμα, καθαρά, πράσινα νερά του και την καταπράσινη βλάστηση δεξιά και αριστερά στις όχθες της τεχνητής λίμνης με τα νερά όχθες του ποταμού Treska που το διαρρέει και τα απόκρημνα βράχια που κρέμονται από πάνω της.

Η βόλτα με την βάρκα είναι μια ασφαλής δραστηριότητα που μπορείτε να απολαύσετε χωρίς να κουραστείτε, από όπου καθισμένοι, μπορείτε να απολαύσετε το φυσικό τοπίο και το κάλλος της περιοχής. Ο βαρκάρης θα σας εξηγήσει κατά την διάρκεια της, κάποια πράγματα για την λίμνη και τι βλέπετε και εσείς θα γεμίζετε μπαταρίες για να συνεχίσετε με πεζοπορικές διαδρομές στα μονοπάτια και αναρριχήσεις, που φθάνουν μέχρι και την κορυφή των βράχων με απίστευτη θέα στην λίμνη και την ευρύτερη περιοχή.

Η διάρκεια της βόλτας με το πλοιάριο, ήταν μισή ώρα και ίσως έπρεπε να ψάξουμε να βρούμε από πριν μια πιο οργανωμένη και μεγαλύτερη διαδρομή αν και δεν μας ενημέρωσαν ότι αυτό δεν ήταν εφικτό λόγω των βροχοπτώσεων, μας είπαν ότι οι βάρκες έφταναν μέχρι συγκεκριμένο σημείο. Αφού βγάλετε το εισιτήριο σας θα περιμένετε για λίγο, πάνω στην πλωτή εξέδρα, θα βγάλετε φωτογραφίες, μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των ανθρώπων που θα ταξιδέψουν μαζί σας, ευτυχώς έχει συχνά δρομολόγια και θα επιβιβαστείτε σύντομα για να ξεκινήσετε την βόλτα σας.

Για όσους αγαπούν το νερό και τα υδάτινα σπορ, μπορούν να νοικιάσουν ποδήλατο και καγιάκ για βόλτες, άσκηση και εξερεύνηση της λίμνης ενώ όσοι αγαπούν τον καφέ και την ξεκούραση, υπάρχουν καφέ και εστιατόρια που προσεφέρουν όμορφη θέα στην λίμνη. Ότι τύπος και να είσαστε, ότι σας ευχαριστεί περισσότερο θα το απολαύσετε στο φαράγγι σε ένα τέλειο φυσικό, φιλικό και δροσερό περιβάλλον.

Κάντε μια στάση στην μονή που θα βρείτε, πριν την επιβίβαση σας στις βάρκες και τα καφέ, είναι χτισμένη στο βράχο δίπλα στην λίμνη, αφιερωμένη στον Αγιο Ανδρέα, ιδρύθηκε γύρω στο 1388 από τον αδελφό του Πρίγκιπα Μάρκου, Ανδρέα, ενώ στην επιστροφή σας, είναι μια καλή ευκαιρία να αγοράστε μερικά σουβενίρ για να σας θυμίζουν αυτή την υπέροχη μέρα στο καταπράσινο τοπίο και γιατί όχι και ένα ψητό καλαμπόκι από τον υπαίθριο πωλητή που δοκίμασα και μου άρεσε πολύ, ήταν τόσο καλοψημένο και τρυφερό που αν και δεν τα τρώω, το καθάρισα όλο.

Φροντίστε να είσαστε νωρίς το πρωί στο φαράγγι πριν αρχίσει να μαζεύει πολύ κόσμο, ειδικά τα σαββατοκύριακα για να το απολαύσετε χωρίς συνωστισμό και στρίμωγμα. Είναι ένα μέρος που αγαπούν πολύ και οι ντόπιοι και το επισκέπτονται για την βόλτα τους στη φύση και την άσκηση.

Θεωρώ ότι μια επίσκεψη στο φαράγγι Matka αξίζει τον κόπο και σας την συνιστώ ανεπιφύλακτα, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα σας πεζοπορία, υδάτινα σπορ, αναρρίχηση, ψάρεμα, κολύμπι, χαλάρωση δίπλα στο φυσικό τοπίο, δεν θα σας πω πόσο χρόνο θα χρειαστεί να ξοδέψετε γιατί εσείς θα αποφασίσετε τον χρόνο που θα περάσετε στο φαράγγι, ανάλογα με αυτά.

Προσωπικά έκανα μια υπέροχη βαρκάδα, λίγα χλμ πεζοπορίας σε ένα εύκολο μονοπάτι με θέα την λίμνη που ξεκινάει από τα καφέ και τέλος απόλαυσα ένα τέλειο espresso σε ένα καταπληκτικό περιβάλλον με θέα την λίμνη και πιστέψτε με αν με άφηναν εκεί δεν θα με πείραζε καθόλου. Χρειάστηκε συνολικά ένα 5ώρο για την γνωριμία μας με το Matka Canyon ενώ καταφέραμε να φύγουμε την ώρα που έρχονταν πλήθη κόσμου οπως διαπιστώσαμε στην επιστροφή μας.

Ξέχασα να σας πω ότι την διαδρομή Σκόπια - Μatka πήγαινε έλα, την κάναμε 2 φορές
επειδή την πρώτη φορά κάναμε στάση στο χωριό Glumovoλίγα χιλιόμετρα πριν το φαράγγι, όχι για να το γνωρίσουμε, αλλά επειδή είχαμε μηχανική βλάβη στο αυτοκίνητο και περιμέναμε να έρθει ο γερανός να το πάρει αλλά να φορτώσει και εμάς για να μας πάει στα Σκόπια σε συνεργείο, μετά από συνεννοήσεις με την ασφάλεια και έτσι αναγκαστικά μείναμε ακόμη ένα βράδυ στα Σκόπια, μέχρι να επισκευαστεί το αυτοκίνητο αφού δεν γινόταν αυθημερόν λόγω φόρτου εργασίας και επειδή έπρεπε να έρθει το ανταλλακτικό, ούτε κατάλαβα από που (ευτυχώς η ασφάλεια κάλυπτε το γερανοφόρο όχημα και την διανυκτέρευση μας όχι όμως και τη ζημιά η οποία ήταν ακριβή, το συνεργείο μας περιποιήθηκε ως τουρίστες, ο μάστορας δεν ήξερε αγγλικά εμείς δεν μιλούσαμε την γλώσσα του, ευτυχώς υπάρχει ο translatore και με γραπτά μηνύματα συνεννοηθήκαμε, και φυσικά μας είπε ότι έπρεπε να  πληρωθεί μόνο με μετρητά και όχι με κάρτα) και έτσι και εμείς αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε τα σχέδια και το πρόγραμμα μας. Αλλά τι να κάνουμε συμβαίνουν και τα στραβά στα ταξίδια μας, καλά να είμαστε και να συνεχίζουμε γεροί και με όρεξη. Και σας ανέφερα αυτό το περιστατικό γιατί τα οδικά ταξίδια έχουν τις ιδιαιτερότητες τους τόσο στα θέματα οργάνωσης και προετοιμασίας, αλλά και τεχνικών και σωστών ασφαλιστικών καλύψεων, του μέσου μεταφοράς.

ΤΕΤΟΒΟ

Αποχαιρετώντας το Matka Canyon πήραμε τον δρόμο για τον επόμενο προορισμό μας το Τέτοβο. Για αυτή τη διαδρομή πληρώσαμε 2 φορές διόδια, από 40 δηνάρια κάθε φορά, συνολικά 2 ευρώ. Μέσω του E65 διανύσαμε μια απόσταση 40χλμ σε λιγότερο από μια ώρα, κάναμε περίπου 45 λεπτά. Αν ξεκινήσετε από τα Σκόπια ακολουθήστε τον Α2 και σε 50 λεπτά το πολύ θα βρεθείτε στο Τέτοβο αφού διανύσετε 44,1 χλμ. Νομίζω ότι θα πληρώσετε τα ίδια διόδια γιατί και οι δύο πορείες ακολουθούν τελικά τον Α2.

Όμως επειδή το Τέτοβο είναι μια πόλη που με εξέπληξε θετικά θα κάνω ιδιαίτερη ανάρτηση για τα must do in Tetovo.

ΜΑΥΡΟΒΟ -Mavrovo-Mavrovo National Park

Αποχαιρετώντας το Τέτοβο, μετά το πρωινό μας στο ξενοδοχείο, πήραμε τον δρόμο που μας οδήγησε στο Εθνικό Πάρκο του Mavrovo, που βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα της χώρας μια περιοχή 730 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Ανακηρύχθηκε Εθνικός Δρυμός το 1949 και είναι το μεγαλύτερο Εθνικό Πάρκο της χώρας.

Σε μια περίπου ώρα από το Τέτοβο βρεθήκαμε στην λίμνη του Μαύροβο (χλμ 56,4). Κατά ένα περίεργο τρόπο δεν θυμάμαι ούτε έχω σημειώσει ότι πληρώσαμε διόδια για αυτή τη διαδρομή. Για πληροφορίες, για τα διόδια της χώρας δείτε εδώ και κρατήστε το link για επόμενες διαδρομές στην Ευρώπη (https://www.tolls.eu/)

Αν είσαστε άνθρωπος της φύσης, σας αρέσουν οι διαδρομές με το αυτοκίνητο στα βουνά, δίπλα σε λίμνες και ποτάμια και σε εγκαταστάσεις που προσφέρουν ωραία θέα και χαλάρωση για να μείνετε, οι επισκέψεις σε εκκλησίες και μοναστήρια αλλά και σε πανέμορφα χωριά, η πεζοπορία σε δάση με μονοπάτια , η ποδηλασία, το σκι τον χειμώνα, οι πτώσεις με αλεξίπτωτο από τις πλαγιές των βουνών και άλλες πολλές δραστηριότητες τότε το Mavrovo National Park είναι η περιοχή που δεν πρέπει να παραλείψετε να συμπεριλάβετε κατά την επίσκεψη σας σ αυτή τη χώρα.

Το Mavrovo National Park απλώνεται σε τρία βουνά, το όρος Shar, το όρος Bistra με 15 βουνοκορφές πάνω από 2.000 και ψηλότερη την Medenica ύψους 2.163 μέτρων και το όρος με την πιο ψηλή κορυφή της χώρας, Κorab- Кораб που μοιράζεται με την γείτονα της, την Αλβανία.

Δεν ήταν στις προτεραιότητες μας η διαμονή και η περιήγηση μας στο Mavrovo National Park, δεν είχαμε μαζί μας τον απαραίτητο εξοπλισμό για πεζοπορία και θα σας εξομολογηθώ ότι ούτε είχαμε εκτιμήσει ότι τελικά θα μας αρέσει τόσο πολύ αυτή η περιοχή και όσα ανακαλύψαμε και όσα θα μπορούσαμε να κάνουμε. Αν όμως είχαμε χρόνο να μείνουμε ένα και δύο βράδια ακόμη θα το κάναμε,  όμως ξεφύγαμε χρονικά, λόγω της βλάβης του αυτοκίνητου και έτσι περιορισθήκαμε στο νέο σχέδιο του ταξιδιού μας, που έλεγε ότι πρέπει να φθάσουμε νωρίς στη λίμνη Οχρίδα για ένα καφέ και μια βόλτα στα πιο σημαντικά αν προλάβουμε και από εκεί επιστροφή στην Ελλάδα, έτσι οδηγήσαμε κυρίως στον κεντρικό δρόμο με μικρές παρακάμψεις λόγω περιέργειας περισσότερο αλλά και για να εντοπίσουμε κάποια σημεία ώστε να σχεδιάσουμε ένα επόμενο ταξίδι μας μέχρι εδώ, μέσα στην φύση που σε κάποια σημεία ήταν αλπικής, θα έλεγα ομορφιάς.

Ο δρόμος σε γενικές γραμμές ήταν καλός, σε κάποια σημεία γινόντανε επισκευές, κάποια αλλά θα έπρεπε να διορθωθούν, σε κάποια σημεία ήθελε ιδιαίτερη προσοχή λόγω της στενότητας των δρόμων ανάμεσα σε βουνά και ποτάμια αλλά και μειωμένης ορατότητας, σε κάποια άλλα οι ντόπιοι οδηγοί έτρεχαν λίγο παραπάνω, με προσπεράσεις, αφού γνώριζαν την περιοχή εμείς όμως αργά και σταθερά, απολαμβάνοντας το φυσικό τοπίο και ότι ανακαλύψαμε στις στάσεις μας, απολαύσαμε την διαδρομή όσο περισσότερο μπορέσαμε.

Θα σας αναφέρω κάποια must do στην περιοχή που είδαμε και εμείς αλλά και κάποια άλλα που σημειώσαμε για επόμενο ταξίδι μας. Θα σας πω ότι πρέπει να μελετήσετε την περιοχή καλά και τις διαδρομές, γιατί κάποιοι δρόμοι εκτός της κανονικής ροής σε κεντρικούς δρόμους και κάποια χωριά, είναι δύσβατοι και δεν πάνε όλα τα αυτοκίνητα.

ΦΑΡΑΓΓΙ ΡΑΔΙΚΑ

Από τον κεντρικό δρόμο θα οδηγήσετε παράλληλα στον ποταμό Ραδίκα. Μπορείτε όμως να πάρετε το μονοπάτι δίπλα στον ποταμό και να περπατήσετε μια υπέροχη διαδρομή στο φαράγγι μέχρι να συναντήσετε την λίμνη Μαύροβο. Εμείς το κάναμε μόνο οδικώς, μια διαδρομή περίπου 25 χλμ
ανάμεσα στα βουνά Sar, Korab και Bistra, το ποτάμι να ρέει δίπλα μας μέσα σε ένα τοπίο μοναδικής ομορφιάς μέχρι να δούμε την λίμνη μπροστά μας.

MAVROVO LAKE

Η λίμνη Mavrovo είναι τεχνητή, δημιουργήθηκε το 1953 για την κατασκευή φράγματος, στον ποταμό Mavrovo για να τροφοδοτήσει μια μονάδα ηλεκτρικής ενέργειας.
Έχει μήκος 12 χιλιόμετρα, πλάτος 3 χιλιόμετρα και βάθος περίπου 50 μέτρα. Βρίσκεται σε υψόμετρο 1200 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Τριγύρω υπάρχουν πολλές ξενοδοχειακές μονάδες, καταλύματα για την διαμονή σας, ταβέρνες και καφέ, με υπέροχη θέα στην λίμνη αλλά και στο βουνό Bistra όπου λειτουργεί τον χειμώνα το δεύτερο σε μέγεθος χιονοδρομικό κέντρο για τους λάτρεις των χειμερινών σπορ.
Παρατηρήσαμε ότι δεν υπάρχει συνεχόμενο μονοπάτι για πεζοπορία γύρω από την λίμνη αλλά μπορείς να κανείς γυροβολιά οδηγώντας, κάνοντας στάσεις για να κατέβεις σε κάποια σημεία μέσω των ξενοδοχείων και κάποιων ανοιγμάτων ανάμεσα στα σπίτια των ντόπιων που χρησιμοποιούν για τις διακοπές τους, ενώ μπορείς να κολυμπήσεις, να κάνεις καγιάκ και βαρκάδα.

Κατεβήκαμε σε ένα ξενοδοχείο που έφτανε μέχρι την λίμνη για την απολαύσαμε από κοντά, αφού μας το επέτρεπε η ημέρα με τον ήλιο να μας καίει ευχάριστα, να πιούμε ένα καφέ και να ξεκουραστούμε για λίγο, πριν συνεχίσουμε για να ανακαλύψουμε την γνωστή βυθισμένη εκκλησία του Αγίου Νικολάου της λίμνης Μαύροβο.

Γύρω από την λίμνη οι πλαγιές των λόφων που την περιβάλλουν προσφέρουν στους λάτρεις της ποδηλασίας μοναδικές διαδρομές για mountain bike. Οι ποδηλάτες μπορούν να κάνουν διαδρομές με το ποδήλατο στο δρόμο γύρω από λίμνη, μήκους 33 χλμ.

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Διαπιστώσαμε, ότι η εκκλησία τελικά δεν ήταν βυθισμένη για καλή μας τύχη γιατί η στάθμη του νερού ήταν χαμηλά και τα νερά τραβηγμένα προς τα μέσα και έτσι μέσω ενός χωραφιού με στερεό έδαφος και πράσινο φθάσαμε κοντά της. Η εκκλησία χτίστηκε το 1850.

Οι φωτογραφίες που είχα δει πριν το ταξίδι μας, έδειχναν την εκκλησία βυθισμένη μέσα στο νερό, για την ιστορία όταν δημιουργήθηκε το φράγμα και η λίμνη το 1953, η εκκλησία και κάποια σπίτια του χωριού, βυθίστηκαν στο νερό. Όμως τα τελευταία χρόνια λόγω της ξηρασίας στην περιοχή, η εκκλησία, όταν πέφτει η στάθμη του νερού βγαίνει στην επιφάνεια της λίμνης και μπορείς να την επισκεφτείς φθάνοντας μέχρι εκεί με τα πόδια. Η εκκλησία είναι κατεστραμμένη στο μεγαλύτερο μέρος, όμως μπορείς να δεις το υπέροχο καμπαναριό της, τους εξωτερικούς τοίχους της, που βρίσκονται σε καλή κατάσταση, κτισμένους από γρανίτη και μάρμαρο και ότι έχει απομείνει από το εσωτερικό της όπως κάποιες σωζόμενες αγιογραφίες. Η οροφή της εκκλησίας είναι κατεστραμμένη.
Οι κάτοικοι για να την αντικαταστήσουν έκτισαν μια άλλη εκκλησία στο χωριό αφιερωμένη στον Αγιο Νικόλαο, όμοια της, που ολοκληρώθηκε το 2006.

Μονή St. Jovan Bigorski - Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη Του Βαπτιστή

Επίσκεψη στο ορθόδοξο μοναστήρι Sveti Jovan Bigorski που ιδρύθηκε το 1020 (11ος αιώνας), θα το συναντήσετε στα Δυτικά της Βόρειας Μακεδονίας αφού ανεβείτε ένα φιδωτό δρόμο στην πλαγιά ενός βουνού. Βρίσκεται κοντά στο δρόμο που συνδέει τις πόλεις Debar και Gostivar.

Είναι χτισμένο σύμφωνα με τη Μακεδονική αρχιτεκτονική και στην εκκλησία του μοναστηριού που είναι αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, ξεχωρίζει το υπέροχο ξυλόγλυπτο τέμπλο, με διπλή σειρά από αγιογραφημένες εικόνες και ξυλόγλυπτα σχέδια με ζώα και φυτά, που φιλοτέχνησαν ο Petre Filipov - Garkata, που έμενε στο κοντινό χωριό Gari, μαζί με την ομάδα του, και ο Makarij Frchkovski, από το Galichnik.

Στον εξωτερικό τοίχο του Ναού έχει υπέροχες αγιογραφίες, οι οποίες χρονολογούνται από τον 18ο και τον 19ο αιώνα.

Το μοναστήρι έχει μια μεγάλη συλλογή από ιερά λείψανα, όπως του Ιωάννη του Βαπτιστή, του Κλήμη της Οχρίδας, του Λαζάρου της Βηθανίας, του Αγίου Στεφάνου, του Αγίου Νικολάου, της Αγίας Βαρβάρας, και μέρος του Τιμίου Σταυρού. Σημαντική είναι η ιερή εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου η οποία θεωρείται θαυματουργή και σύμφωνα με μαρτυρίες έχει θεραπεύσει πολλούς ανθρώπους που έπασχαν από σοβαρές ασθένειες. Βρέθηκε στις αρχές του 11ου αιώνα από τον μοναχό Ιωάννη του Ντεμπάρ, τον ιδρυτή της Μονής.  Επίσης σημαντική και η εικόνα, πιστό αντίγραφο της εικόνας Άξιον εστίν, το ιερότερο κειμήλιο του Αγίου Όρους. Με ιδιαίτερη επιθυμία και κόπους του Αρχιμανδρίτη Παρθενίου, το 2009 η εικόνα αγιογραφήθηκε και ήρθε στη Μονή, αφού προηγουμένως ευλογήθηκε από το πρωτότυπο στο Άγιο Όρος.

Αν και όλοι οι χώροι του μοναστηριού δεν είναι προσβάσιμοι για τους επισκέπτες και τους προσκυνητές, πιστέψτε με ήταν πολλοί την ώρα που φθάσαμε, μην φύγετε αν δεν κάνετε ένα πέρασμα από το αρχονταρίκι της Μονής, έναν υπέροχο χώρο όπου οι φιλόξενοι μοναχοί θα σας κεράσουν τσάι ή καφέ και λουκούμια. Απαγορεύονται όμως οι φωτογραφίες, να το θυμάστε γιατί θα σας κάνουν παρατήρηση και ειδικά για τις selfies που κάποιοι από τους φιλοξενουμένους, έβγαζαν συνέχεια.

Η Μονή St. Jovan Bigorski είναι ένα από τα πιο σημαντικά, θρησκευτικά και πολιτιστικά αξιοθέατα της χώρας. Μπορείτε να φιλοξενηθείτε στο μοναστήρι στους κοιτώνες, αφού το έχετε ήδη κανονίσει.

Για την ιστορία το μοναστήρι καταστράφηκε από πυρκαγιά το 2009, ενώ σώθηκαν τα νέα τμήματα του συγκροτήματος και της εκκλησίας. Η ανακατασκευή των παλαιών τμημάτων ξεκίνησε τον Μάιο του 2010 με στόχο την αποκατάσταση των κτιρίων όσο το δυνατόν πιο κοντά στο αρχικό τους στυλ και πραγματικά σήμερα αξίζει μια επίσκεψη.

Duf waterfall

Από τον κεντρικό δρόμο κοντά στο χωριό Rostusa αφού παρκάρετε, μπορείτε να φθάσετε εύκολα, περπατώντας 1,200 μέτρα μέχρι στον καταρράκτη Duf, θα κάνετε περίπου ένα μισάωρο. Δεν τον προσεγγίσαμε γιατί δεν είχαμε τα κατάλληλα παπούτσια, είχε βρέξει αρκετά την προηγουμένη ημέρα, είχε λάσπες και γλιστρούσε, όμως μπήκε στην λίστα για την επόμενη φορά που θα έχουμε χρόνο και θα είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι.
Στην λίστα μπήκαν μικρά χωριά της περιοχής που είναι όμορφα και γραφικά τόσο για επίσκεψη όσο και για την διαμονή μας.

Στον  Εθνικό Δρυμό Μαύροβο ζει ο βαλκανικός λύγκας, ένα σπάνιο ζώο που ζει στα δάση, στην  Ανατολική Αλβανία και στο δυτικό τμήμα της Βόρειας Μακεδονίας. Αν τον δείτε τυχαία στον δρόμο σας, λάβετε τα μέτρα σας και απλά φωτογραφίστε τον. Από πληροφορίες έμαθα ότι στην περιοχή ζουν περίπου 50 λύγκες.

Ακόμη και αν δεν κάνετε σκι, πεζοπορία και άλλες δραστηριότητες στην περιοχή αξίζει η διαδρομή με το αυτοκίνητο μέσα στο Εθνικό Πάρκο του Μαύροβο έτσι θα έχετε την ευκαιρία να οδηγήσετε σε ένα καλό δρόμο, μέσα στην φύση, σε πυκνά δάση, λίμνες, ψηλά βράχια και βουνά, δίπλα σε ποτάμια και να έχετε μια απολαυστική διαδρομή.

Επιλέξτε λοιπόν αν θέλετε να φθάσετε από τα Σκόπια στην Οχρίδα ή το αντίθετο, τη διαδρομή με το αυτοκίνητο σας, μέσω του Εθνικό Πάρκο Mavrovo σίγουρα αξίζει.

Αν δεν έχετε δικό σας αυτοκίνητο ή δεν θέλετε να νοικιάσετε, σας προτείνω να επιλέξετε μια εκδρομή είτε από τα Σκόπια είτε από την Οχρίδα μέσω του get your guide. Υπάρχουν διάφορα πακέτα και σίγουρα κάποιο θα σας προσελκύσει ώστε να το ακολουθήσετε. Αυτές οι εκδρομές συνήθως περιλαμβάνουν παραλαβή και παράδοση από το ξενοδοχείο, μεταφορά, περιήγηση στα αξιοθέατα του εθνικού πάρκου ακόμη και δραστηριότητες.

Για όσους θέλουν να ταξιδέψουν με συγκοινωνία και να διασχίσουν το εθνικό πάρκο ή να κάνουν στάση στην λίμνη ή αλλού, θα σας αφήσω το σχετικό link για να ψάξετε τα  δρομολόγια που θα εξυπηρετήσουν http://www.sas.com.mk/en/

Η καλύτερη εποχή για να επισκεφθείτε την περιοχή είναι από τον Μάιο που ο καιρός φτιάχνει, η φύση είναι στα καλυτέρα της έως και τέλη του Σεπτέμβρη και αρχές Οκτώβρη που τα φύλλα γίνονται χρυσαφένια και το τοπίο δείχνει διαφορετικά. Βέβαια και ο χειμώνας είναι μια καλή εποχή για όσους ασχολούνται κυρίως με τα χειμερινά σπορ.

Ακολουθήστε μας, σε Facebookκαι instagram

Διαβάστε επίσης για το road trip στη Β.Μ.