ROAD TRIP ΣΤΑ ΟΡΕΙΝΑ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Ξεκινώντας το νέο μας οδοιπορικό από την Πύλη Τρικάλων για να ανέβουμε στα ορεινά χωριά του Νομού Τρικάλων, μετά από 31,6 χλμ. χλμ οδήγησης, κάναμε περίπου 45 λεπτά, φθάσαμε σ ένα πανέμορφο χωριό, το Νεραιδοχώρι που μέχρι τώρα είχα ακούσει μόνο από αφηγήσεις φίλων και συναδέλφων με καταγωγή από αυτό. Μας το συστήσαν σαν ένα παράδεισο, έναν προορισμό για καλοκαιρινές διακοπές στο βουνό, ένα μέρος μέσα στο πράσινο για πεζοπορίες και επαφή με τη φύση, σαν ευκαιρία για χαλάρωση μακριά από το άγχος και τους θορύβους της πόλης, ένα χωριό με καλό φαγητό, με καλοκαιρινά πανηγύρια και πολλές οδικές περιηγήσεις στην γύρω περιοχή που είναι πανέμορφη και έχει ενδιαφέρον για τον ταξιδιώτη.

Έτσι λοιπόν η περιέργεια για όσα είχα ακούσει με οδήγησε σε αυτό το ορεινό χωριό των Τρικάλων το Νεραιδοχώρι, σε υψόμετρο 1.140 μέτρων, στις πλαγιές του Κόζιακα, τμήμα της Νότιας Πίνδου.

Για την ιστορία, η παλιά του ονομασία ήταν «Βετερνίκον». Πιθανό να έχει σχέση με την σλαβική λέξη «Βετερνίκ» ή «Βετρονίκ», που μεταφορικά σημαίνει ελαφρός άνεμος, νεραϊδοπαρμένος ή τόπος των αερικών. Μετονομάστηκε σε Νεραϊδοχώρι  αργότερα και πολύ πιθανό, η ονομασία να προέρχεται από γειτονικό βουνό Νεράιδα.

Τι θα κάνεις στο Νεραιδοχώρι

Βόλτες στο χωριό με τα όμορφα σπίτια και τις ανθισμένες αυλές τους, τις πέτρινες βρύσες με τα γαργάρα νερά και επίσκεψη στην στην πέτρινη πλατεία του οπλαρχηγού Χριστόδουλου Χατζηπέτρου, ο οποίος κατάγονταν από εδώ. Στην πλατεία θα κάνεις μια επίσκεψη στην αναπαλαιωμένη εκκλησία του Αγίου Νικολάου του Βετερνίκ για να θαμάσεις όσες τοιχογραφίες έχουν απομείνει μετά την καταστροφή που υπέστη ο ναός το 1823 από τους Τουρκαλβανούς.

Θα φας καλά στις ταβέρνες του χωριού που θα βρεις στον κεντρικό δρόμο, με κυρίαρχο φαγητό τα κρεατικά, ψητά η μαγειρεμένα.

Κράτα δυνάμεις για πεζοπορικές διαδρομές στην φύση, μπορείς εύκολα να φθάσεις στο Περτούλι (
Υψόμετρο 1.150 μέτρα) απέχει μόνο 4 χλμ. ένα γνωστό χωριό της περιοχής, λόγω του χιονοδρομικού κέντρου που προφέρει στον επισκέπτη τη δυνατότητα για πολλές υπαίθριες δραστηριότητες και σφύζει από ζωή χειμώνα αλλά και καλοκαίρι λόγω της φύσης. Αν βαριέσαι τις διαδρομές με τα πόδια κάνε την απόσταση με το αυτοκίνητο ή κλείσε ένα ραντεβού για βόλτες στη φύση με άλογο.

Στα 15 χλμ από το Νεραιδοχώρι μετά από μια υπέροχη οδική διαδρομή θα συναντήσεις το χωριό Ελάτη (υψόμετρο 900 μέτρα). Ένα πανέμορφο χωριό όπου μπορείς να φας στις ταβέρνες του, να πιείς ένα καφεδάκι η να διανυκτερεύσεις σε ένα από τα πολλά ξενοδοχεία όπως κάναμε και εμείς αφού ο καιρός αγρίεψε και μια ξαφνική καλοκαιρινή καταιγίδα μας έκανε να βγούμε από το πρόγραμμα μας και να απολαύσουμε την θαλπωρή και την περιποίηση των ιδιοκτητών του ΞΕΝΩΝΑ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ. Υπέροχα δωμάτια, καθαριότητα όπως αρμόζει και ένα πλούσιο πρωινό από τα χεράκια της κας Βαγγελιώς, με την οποία πιάσαμε κουβεντούλα και μάθαμε πολλά τόσο για αξιοθέατα όσο και το παρών και το μέλλον του τουρισμού στην περιοχή.

Αν σου αρέσουν οι πεζοπορικές διαδρομές προτείνω μια βόλτα μέχρι τα ξωκλήσια του Προφήτη Ηλία και του Αγίου Παντελεήμονα, διαδρομές μέσα στο πράσινο απολαμβάνοντας υπέροχη θέα από ψηλά.

Εμείς προτιμήσαμε μια διαδρομή 4χλμ με το αυτοκίνητο προς το χωριό Πύρρα προκειμένου να επισκεφτούμε τον Ναό της Αγίας Παρασκευής Νεραιδοχωρίου που βρίσκεται στα 3 χλμ. έξω από χωριό, διπλά στο δρόμο, δεν υπάρχει περίπτωση να τον προσπεράσεις χωρίς να τον δεις. Ενας πέτρινος μεταβυζαντινός χριστιανικός ναός που κατασκευάστηκε το 1792 όπως μας δείχνει η πινακίδα πάνω από την είσοδο. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στις περισσότερες εκκλησίες που βρίσκουμε στον δρόμο μας και μας κινούν την προσοχή για να τις επισκεφτούμε είναι ότι τις πιο πολλές φορές είναι κλειδαμπαρωμένες για ευνόητους λόγους (κλοπές, καταστροφές κλπ.). Για καλή μας τύχη βρήκαμε μια ''νεράιδα'' από την περιοχή η οποία μας άνοιξε τον ναό αλλά μας αποκάλυψε και μας έδειξε και τα μυστικά του.

Ο κυρίως ναός αποτελείται ένα ξύλινο τέμπλο. Είναι κλειδωμένος, δεν επιτρέπεται η είσοδος στους περαστικούς και μπορείτε να τον δείτε πίσω από τις σιδερένιες πόρτες που τον κρατάνε προστατευόμενο από βανδαλισμούς. Υπέροχες εικόνες διακοσμούν την πρόσοψη του.

Στο τμήμα όπου μπορεί να κινηθεί ο επισκέπτης κάνει αισθητή την παρουσία της η εικόνα της
Αγίας Παρασκευής προστάτιδας των ματιών αλλά και της ψυχής όπως συμπλήρωσε η ¨νεράιδα" αλλά και κάποιες περίεργες εσοχές στον τοίχο και όπως μας εξήγησε είναι σκαλάκια από όπου τα μικρά παιδιά ανέβαιναν επί τουρκοκρατίας και μέσω μιας καταπακτής βρίσκονταν στον πάνω όροφο όπου λειτουργούσε το κρυφό σκολιό ενώ σήμερα λειτουργεί το παρεκκλήσι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος και μπορείς να βρεθείς εκεί εύκολα από το πίσω μέρος του ναού, ανεβαίνοντας μια μεταλλική σκάλα.
Ο ναός γιορτάζει στις 27 Ιουλίου, ημέρα γιορτής της Αγίας Παρασκευής.

Η "νεράιδα" μας πρότεινε αν έχουμε όρεξη για μια μικρή πεζοπορία για να μας δείξει από ψηλά την περιοχή. Μια ήπια διαδρομή ενός δεκάλεπτου μέσα στην φύση μας οδήγησε σε ένα μοναδικό σημείο όπου υπάρχει ένας βράχος, στη θέση "καραούλι" και από εκεί είχαμε πανοραμική θέα στις βουνοκορφές της περιοχής αλλά και προς το χωριό Πύρρα, στο κάτω μέρος με τον φιδωτό δρόμο του.

Πραγματικά φύγαμε με τις καλύτερες εντυπώσεις από την ξενάγηση αφού ευχαριστήσαμε την νεράιδα και την τύχη μας, που βρέθηκε στον δρόμο μας.

Αφήνοντας το Νεραιδοχώρι πίσω μας ξεκινήσαμε για μια σύντομη επίσκεψη στο χωριό Πύρρα (
Υψόμετρο: 1.115 μέτρα) και συνεχίσαμε για τα χωριά του Ασπροποτάμου.

Όμως και πάλι κάτι είδαμε που τράβηξε την προσοχή μας και σταματήσαμε. Ανάμεσα στα χωριά Δέση και Αγιος Νικόλαος αντικρύσαμε πάνω σε ένα ασβεστολιθικό βράχο το Εξωκλήσι Αγίου Νικολάου Ασφάκας.

Ένα πέτρινο ξωκλήσι χωμένο μέσα στο βράχο, που το φθάνεις με προσεκτικές κινήσεις λόγω πτώσης των βράχων όπως μας ενημέρωσε η πινακίδα και αφού περάσεις το πέτρινο γιοφύρι στο ρέμα της Ασφάκας. Πάνω σε βράχο υπάρχει ζωγραφισμένη η παράσταση του Αγίου Νικολάου. Δroaυστυχώς ήταν κλειδωμένο και έτσι το θαμάσαμε μόνο εξωτερικά. Το ξωκλήσι γιορτάζει την τελευταία Κυριακή του Μάιου, όπου μετά τη θεία λειτουργεία μοιράζετε παραδοσιακό φαγητό το «μπλότσι» μαγειρεμένο αποβραδίς από τις ντόπιες γυναίκες.

Το οδοιπορικό μας συνεχίζεται, για τα χωριά του Ασπροπόταμου, όπου θα σας δώσω εικόνες και tips σε επόμενο άρθρο μας.

TIPS

✅Αν και εσείς ξεκινάτε road trip χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία όπως κάνουμε εμείς συνήθως για να έχουμε την χαρά των ξαφνικών ανακαλύψεων και εκπλήξεων και για να σταματάμε όπου και για όση ώρα θέλουμε, να αλλάζουμε τον επόμενο προορισμό με άλλον ανάλογα με τις ορέξεις, θα σας έλεγα να χρησιμοποιείται ένα gps, εμείς έχουμε πάντα μαζί και ένα χάρτη, μ αρέσει να σημειώνω που πάω! Επιπλέον θυμηθείτε ότι σε κάποια σημεία μέσα στα ψηλά βουνά το ίντερνετ δεν πιάνει!

✅Στα χωριά, κάντε οπωσδήποτε μια στάση στην πλατεία, καθίστε σ ένα καφενείο και πιάστε κουβέντα με τους ντόπιους. Σίγουρα θα σας δώσουν κάποια χρήσιμη πληροφορία είτε για τους δρόμους, είτε για τα μέρη που αξίζει να επισκεφτείτε στην περιοχή εκτός από αυτά που αναφέρουν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί. Επίσης φάτε και πιείτε σε ταβέρνες που πάνε οι ντόπιοι, θα έχετε πολλές εκπλήξεις.

✅Φροντίστε να έχετε κλείσει ξενοδοχείο ή κατάλυμα πριν ξεκινήσετε το ταξίδι σας γιατί εμείς αρχές Ιούνη, δυσκολευτήκαμε αρκετές φορές, να βρούμε κατάλυμα όπως το θέλαμε, αφού τα περισσότερα δεν είχαν ανοίξει ακόμη και άλλα έκαναν ετοιμασίες για να ανοίξουν του Αγίου Πνεύματος, που όπως κατάλαβα θα γινόταν και η έναρξη της τουριστικής σεζόν για την περιοχή. Ευτυχώς οι ξενοδόχοι συνεννοούταν μεταξύ τους και πάντα μας έβρισκαν κατάλυμα και έτσι δεν χρειάστηκε να κοιμηθούμε στο αυτοκίνητο.

✅Επίσης φουλάρετε το ντεπόζιτο με βενζίνη ή πετρέλαιο γιατί στα χωριά δεν υπάρχουν βενζινάδικα και ίσως πρέπει να κάνετε πολλά χιλιόμετρα εκτός πορείας για να εξυπηρετηθείτε. Προσοχή μην ξεμείνετε!

✅Δεν συνηθίζω να προτείνω που θα φάτε, μόνο τι θα φάτε σε κάθε περιοχή σας γράφω συνήθως, αφού πρώτα τα δοκιμάσω η ίδια, αλλά το υποσχέθηκα στον νεαρό της Ταβέρνας Αναβρυσούλα που εκτός από το καλό φαγητό που φάγαμε, ήταν ευγενικός και μας έδωσε πληροφορίες για το υπόλοιπο ταξίδι, που αποδειχτήκαν χρήσιμες.

Θα βρείτε λοιπόν την ταβέρνα μετά την επίσκεψη σας στους καταρράκτες της Παλαιοκαρυάς, στο 6ο χλμ Πύλης - Ελάτης επάνω στο δρόμο. Μια πραγματική όαση, μέσα στα πλατάνια, ωραίο περιβάλλον και καλό φαγητό.

Προτείνω να δοκιμάσετε από το ιχθυοτροφείο που διατηρούν,  την πιο νόστιμη και φρέσκια πέστροφα ψητή στη σχάρα καθώς και τηγανητή με φρέσκο βούτυρο και καλαμποκάλευρο. Ως λάτρης του κρέατος απόλαυσα παιδάκια πρόβια και αρνίσια και κολοκυθάκια τηγανητά με υπέροχη σκορδαλιά που είχα χρόνια να φάω και φυσικά γαλοτύρι.

✅Εφοδιαστείτε με μπουκάλια για να μπορείτε να τα γεμίζετε με νερό από τις βρύσες και τα τρεχούμενα νερά που θα βρίσκεται σε κάθε βήμα σας. Μην ξεχνάτε ότι θα βρεθείτε σε ένα βουνό που το διαρρέει ο Ασπροπόταμος, δηλαδή ο ποταμός Αχελώος, σε ένα βουνό με πολλά ρέματα και πηγές, με γάργαρο κρύο νερό.

✅Μπορεί να είσαστε στο βουνό, όμως ο ήλιος καίει πολύ για αυτό καλό είναι να έχετε μαζί σας καπέλο και αντηλιακό που θα ανανεώνεται συνέχεια. Γύρισα με δυνατό έγκαυμα, που έπαθα από το παράθυρο του αυτοκίνητου στο ένα χέρι μου και με ταλαιπώρησε και τις ημέρες του ταξιδιού και μετά με αλοιφές και αντιβιώσεις.

✅Παπούτσια για πεζοπορία, ένα μακρύ πουκάμισο και μπατόν κρίνονται αναγκαία και στις πιο απλές διαδρομές για να προστατευόμαστε.

✅Μην ξεχάσετε το φαρμακείο με τα απαραίτητα προσωπικά σας φάρμακα και ότι είναι πιο αναγκαίο γιατί η εύρεση ενός φαρμακείου στην περιοχή δεν είναι πάντα εύκολη.