ΔΙΟΝ- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ -ΑΡΧΑΙΟΘΗΚΗ-ΛΙΤΟΧΩΡΟ-ΦΑΡΡΑΓΓΙ ΕΝΙΠΕΑ-SUMMER STORIES FROM GREECE 2020 -

Ο νομός Πιερίας είναι γεμάτος από αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και αξιοθέατα, που χρονολογούνται από την Νεολιθική εποχή μέχρι και τις ημέρες μας. Η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη σε επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της περιοχής.
Η διαδρομή γνωστή, Πλαταμώνας - Λιτόχωρο - Δίον (Λιτόχωρο - Δίον απόσταση 10 χλμ) και φτάνουμε στο αρχαιολογικό πάρκο του Δίου που βρίσκεται στις παρυφές του βουνού των θεών, τον Όλυμπο και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής αλλά και της Μακεδονίας.

TIPS

Φροντίστε να είσαστε νωρίς το πρωί στο Δίον και ξεκινήστε από το αρχαιολογικό πάρκο, αφήνοντας το αυτοκίνητο σας στο πάρκινγκ προχωρήστε  στην είσοδο του αρχαιολογικού πάρκου για να πάρετε τα εισιτήρια σας και ζητήστε και ένα χάρτη που θα σας βοηθήσει να ακολουθήσετε τις πιο σημαντικές διαδρομες και να δείτε τα πιο σημαντικά μνημεια του. Το πάρκο έχει πολύ καλή σήμανση για το πως θα φτάσετε πιο σύντομα και με σειρά στα μνημεία, διαθέτει πολλες πινακίδες και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αυτά.

Μπορείτε επίσης αν θέλετε μια πιο λεπτομερή ξενάγηση να κλείσετε ραντεβού με κάποιον ξεναγό με αμοιβή να σας τα δείξει και να σας μιλήσει για όλα όσα θα δείτε.

Το αρχαιολογικό  πάρκο είναι υπαίθριο και όπως καταλαβαίνετε αν είναι καλοκαίρι θα είσαστε εκτεθειμένοι αρκετή ώρα στον ήλιο, αν και υπάρχουν και διαδρομες ανάμεσα σε δένδρα και νερά για ανάσες δροσιάς,  φορέστε δροσερά ρούχα, άνετα παπούτσια για περπάτημα και ένα καπέλο, ενώ στο back pack σας, φροντίστε να έχετε παγωμένο νερό, θα σας χρειαστεί σίγουρα, αν και σε κάποια σημεία του πάρκου υπάρχουν βρύσες με πόσιμο νερό. Μην ξεχάσετε μια αντηλιακή κρέμα.

Το εισιτήριο κοστίζει 8 ευρώ το άτομο και εκτός από το πάρκο θα επισκεφτείτε με το ίδιο εισιτήριο, το αρχαιολογικό μουσείο του Δίου, θα το βρείτε στον πεζόδρομο του χωριού καθώς και το κτίριο που βρίσκεται ακριβως απέναντί του, με τα ψηφιδωτά, γιαυτό φροντίστε να μην το χάσετε. Εμείς βρεθήκαμε στην covid-19 εποχή, γιαυτό για την είσοδό μας στις αίθουσες των μουσείων φορέσαμε υποχρεωτικά μάσκα, την οποία είχαμε φέρει μαζί μας.

ΤΙ ΕΙΔΑΜΕ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ

Μέτα το εκδοτήριο,  πήραμε τον πλακόστρωτο δρόμο και με οδηγό στα χέρια τον αριθμημένο χάρτη μας, ξεκινήσαμε την περιήγηση στον υπαίθριο χώρο.

Αφού κάναμε μια στάση στην μεγάλη πηγή νερού, φωτογραφήσαμε τις πάπιες που κολυμπάνε και βολτάρουν εκεί, προχωρήσαμε προς το Ιερό της Δήμητρας με τα κτίσματα του 6ου αιώνα αλλά και τα νεότερα από τα ρωμαϊκά χρόνια. Περπατώντας πάνω σε μεταλλικές γέφυρες βρεθήκαμε πολύ κοντά στα κτίσματα και είδαμε τα αντίγραφα των αγαλμάτων που υπάρχουν στον χώρο.

Συνεχίσαμε στο πλακόστρωτο μονοπάτι για να φτάσουμε στο Ιερό Διός Υψίστου με τον ναό και τον βωμό μπροστά. Είδαμε τον βωμό και πως ήταν  τοποθετημενο το άγαλμα και ο αετός στις σχετικές πινακίδες με τις πληροφορίες .

Λίγα μέτρα πιο κάτω βρήκαμε το Ιερό της Ισιδας, το οποίο όμως δεν μπορέσαμε να προσεγγίσουμε από εδώ, αλλά ανεβήκαμε σε μια μεταλλική εξέδρα για να το δούμε από ψηλά και να το φωτογραφήσουμε. θα το προσεγγίζαμε όμως λίγο αργότερα από άλλη διαδρομή στο χώρο.  Η Ισιδα ήταν αιγύπτια θεά και αντικατέστησε στα ελληνιστικά χρόνια την θεά Άρτεμις γιαυτό βρίσκουμε εδώ τον ναό αφιερωμένο σ αυτήν.

Συνεχίζουμε την διαδρομή στο πάρκο, παράλληλα στο ποταμό  Βαφύρα, πιο γνωστός ως Ενιπέας, από το πλακόστρωτο μονοπάτι, περπατώντας χαλαρά κάτω από την σκιά των δέντρων και με την συνοδεία των ήχων από τα γάργαρα νερά του ποταμού, παρατηρώντας τα δένδρα, τα φυτά αλλά και τα έντομα και τις τεράστιες αράχνες που έχουν πλέξει τους τεράστιους ιστούς επάνω τους, μέχρι να φτασουμε στο Ιερό Διός Ολυμπίου, όπου βρέθηκε ο μεγάλος βωμός και πολλές επιγραφές με κείμενα Μακεδόνων βασιλιάδων, δημιουργήθηκε κατά την ελληνιστική περίοδο. Το ιερό περιβάλλονταν από ψηλό τείχος 100 μέτρων όπως μαρτυρούν και τα ερειπια τριγύρω.

Συνεχίσαμε νότια του ιερού του Διός για να φτάσουμε στο Ρωμαϊκό θέατρο, που χρονολογείται στον 2ο αιώνα πχ. Είναι μικρο θέατρο και μπορείς να διακρίνεις τις θέσεις των θεατών, την υπερυψωμένη σκηνή, την ορχήστρα.

Βορειοδυτικά του Ιερού συναντήσαμε το ελληνιστικό θέατρο, το οποίο είχα επισκεφτεί πολλες φορές, τους καλοκαιρινούς μήνες για να παρακολουθήσω κάποια συναυλία ή θεατρική παράσταση στα πλαίσια των εκδηλώσεων του φεστιβάλ Ολύμπου.  Τώρα βέβαια είχα μια τελείως διαφορετική θεά προς το μνημείο. Χτίστηκε στα χρόνια του βασιλιά Φιλίππου (τέλη 3ου με αρχές του 2ου π.χ. αιώνα).

Μια ματιά στις θέρμες και σ' αυτό το σημείο κάναμε έναν έλεγχο στον χάρτη μας μήπως παραλείψαμε κάποιο σημαντικό μνημείο και αφού τσεκάραμε ότι είδαμε όλα τα ιερά και τα θέατρα που υπάρχουν σ αυτό το τμήμα του πάρκου ξεκινήσαμε να συναντήσουμε για να εξερευνήσουμε την αρχαία πόλη η οποία άρχισε να αναπτύσσεται από τον 5ο αιώνα ενώ πήρε την μορφή της στα τέλη του 4ου αιώνα όταν κτίστηκαν εδώ εντυπωσιακά κτίρια και τα τείχη της.

Για την ιστορία θα σας πω ότι οι ανασκαφές στον χώρο του Αρχαίου Δίον ξεκινησαν το 1928 και συνεχίζονται με δυσκολίες μέχρι και σήμερα, αφού πολλά μνημεια βρίσκονται κάτω από την στάθμη της θάλασσας. Από το   1973, ξεκίνησε μια νέα περίοδος ανασκαφών, όπου με επικεφαλής τον καθηγητή Δ. Παντερμαλή, γίνονται συστηματικές προσπάθειες για την ανάδειξη σημαντικών μνημείων του χώρου. Τις έρευνες πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στην αρχαία πόλη τα περισσότερα μνημεια που έχουν έρθει στην επιφάνεια είναι των ρωμαϊκών κυρίως χρόνων, αφού κτήρια των ελληνιστικών χρόνων βρίσκονται θαμμένα βαθύτερα.

Μην παραλείψετε να κάνετε και εσείς την βόλτα γύρω από τα τείχη, απαιτεί χρόνο και κόπο άλλα αξιζει να δείτε τον οχυρωματικό περίβολο, της  αρχαίας πόλης, καθώς και το Υδραγωγείο-δεξαμενή της πόλης.

Ακολουθώντας τον κεντρικό δρόμο, στρωμένο με  μεγάλες πλάκες, που φτιάχτηκε τα Ρωμαϊκά χρόνια είχαμε την ευκαιρία να δούμε  ερείπια κτηρίων, ιδιωτικές κατοικίες,  δημόσια κτίρια, εργαστήρια, καταστήματα, πολλα μνημεια με πιο ενδιαφέρον ένα μαρμάρινο μνημείο  με ανάγλυφους θώρακες και ασπίδες που χρονολογείται από τον 4 π.χ. αιώνα. Όλα βρίσκονται σε οικοδομικά τετράγωνα και χωρίζονται με δρόμους.

MUST SEE

Την έπαυλη του Διονύσου, με το περίφημο ψηφιδωτό του Διονύσου,  περίπου 100 τ,μ. στην αίθουσα συμποσίων, που παριστάνεται πάνω στο άρμα να βγαίνει μέσα από τα κύματα της θάλασσας και  τώρα συντηρείται για να εκτεθεί στο μουσείο. Στην έπαυλη κάτω από το στέγαστρο, μπορείς να δεις και αγάλματα που απεικονίζουν τους 4 φιλόσοφους της αρχαιότητας.

Την κατοικία του Εύβουλου, την κατοικία της Αθηνάς

Το Πολυγωνικό κτίριο ένα κτίριο με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, που ήταν  μια στεγασμένη αγορά,

Την παλιοχριστιανιακή βασιλική(4ος και 5ος αιώνας)

τα Δημόσια λουτρά- θέρμες, ένα υπέροχο κτιριακό συγκρότημα 4.000 τ.μ. με λουτρικούς χώρους στρωμένους με μαρμάρινα δάπεδα και πολλα ψηφιδωτά και αγάλματα. Οι μεγάλες θέρμες ήταν χώροι αναψυχής για τους κατοίκους αλλά και αίθουσες λατρείας αφιερωμένες στον Ασκληπιό.

Συνεχίσαμε στο εντυπωσιακό κτίριο το Ωδείο των θερμών.

Τελειώνοντας την επίσκεψη μας στον χώρο κουρασμένοι πια, αλλά γεμάτοι με ωραίες εικόνες και εντυπώσεις, θυμηθήκαμε τον εναλλακτικό δρόμο για την επίσκεψη μας στο Ιερό της Ισιδας που προσπεράσαμε πριν, έτσι περνώντας πάνω από τις μεταλλικές ράμπες και γέφυρες του ποταμού Βαφύρα, φτάσαμε στο Ιερό της αιγυπτιακής καταγωγής, της θεάς Ισιδας. Το ιερό της Ισιδας βρίσκεται εκτός των τειχών της πόλης και αποτελεί έναν σημαντικό αρχαιολογικό χώρο στην Μακεδονία. Είναι συνήθως πλημμυρισμένο με νερά και περιλαμβάνει πολλα κτίρια, βωμούς και αγάλματα. Αξιοσημείωτος είναι στα αριστερά του ιερού ένας μικρός ναός αφιερωμένος στην Αφροδίτη την Υπολυμπίδια. Στα δεξιά του ιερού υπάρχει ακομη ένας ναός αφιερωμένος στην Αφροδίτη, εκεί οι αρχαιολόγοι βρήκαν το άγαλμα του έρωτα. Το Ιερό καταστράφηκε από σεισμό τον 4ο αιώνα μ.Χ. όπως και άλλα σημαντικά μνημεια της περιοχής.

Φτάνοντας στο ιερό της Ισιδας, που φανταζόμουν ότι θα φωτογραφίσω με νερά και εμένα ανάμεσα στα αγάλματα (έστω και στα αντίγραφά τους) και στις κολώνες διαπίστωσα ότι υπήρχε μια αλυσίδα με ένα stop στην είσοδο του και τα αγάλματα, ω 12 θεοί του Ολύμπου,  μου είχαν γύρισαν την πλάτη ενώ χόρτα ξεπετάγονταν από παντού. Έτσι αρκέστηκα να βγάλω φωτογραφίες από μακρυά και να μείνω με την όρεξη για τα υπόλοιπα.

Ίσως κάποια άλλη φορά να είμαι πιο τυχερή.

Ώρες λειτουργίας: 08:00 – 20:00 (τελευταία είσοδος 20 λεπτά νωρίτερα στις 19:40)Τηλ. Επικοινωνίας: Αρχαιολογικό πάρκο τηλ: 23510 53484

ΤΙ ΕΙΔΑΜΕ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΘΗΚΗ

Το 1983 δημιουργήθηκε το αρχαιολογικό μουσείο του Δίον, όπου βρήκαν στέγη τα πιο σημαντικά ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου του Δίον αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Ολύμπου και της Πιερίας.

Σε ένα 3 όροφο κτίριο, με καλή οργάνωση και αρκετό προσωπικό πρόθυμο να απαντήσει σε απορίες σας και να σας εξυπηρετήσει θα έχετε την ευκαιρία να δείτε στο ισόγειο την έκθεση από αγάλματα όπως της Δήμητρας, της Ισιδας, της Αφροδίτης κλπ , τους αετούς των βωμών από τα ιερά, επιτύμβιες στήλες, διάφορα αντικείμενα, νομίσματα, αφιερώματα και πολλα άλλα όπως βρέθηκαν από τις ανασκαφές στα ιερά, στα λουτρά και την αρχαία Νεκρόπολη του Δίον.

Στον 1ο όροφο θα δείτε αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν καθημερινά στο Δίον αλλά και στην ευρύτερη περιοχή. Το πιο σημαντικό έκθεμα εδώ, είναι η ΥΔΡΑΥΛΙΣ ένα μουσικό όργανο που έφτιαξε τον 3ο αιώνα ο Κτησίβιος ο Αλεξανδρεύς. Αποτελεί το καμάρι του μουσείου.

Στο υπόγειο λειτουργεί εκπαιδευτική έκθεση με θέμα " Η καθημερινή ζωή στο αρχαίο Δίον"

Αφού βγειτε από το κτίριο του μουσείου και κάνετε και μια βόλτα στην αυλή του μην ξεχάσετε να περάσετε και από την ΑΡΧΑΙΟΘΗΚΗ, βρίσκεται ακριβως απέναντι και θα μπειτε από ξεχωριστή είσοδο.

Σε αυτό το κτίριο εκτίθενται πρόσφατα ευρήματα των ανασκαφών και κάποια από αυτά συντηρούνται από τους ειδικούς μπροστά στα μάτια των επισκεπτών.

Εδώ σας φυλάω μια έκπληξη!!!και επειδή δεν θέλω να σας κρατάω σε αγωνία θα σας την αποκαλύψω!!

Ενώ διαβάσαμε στο έντυπο με τον  χάρτη ότι το μοναδικό και υπέροχο ψηφιδωτό του Διονύσου που παριστάνεται πάνω στο άρμα να βγαίνει μέσα από τα κύματα της θάλασσας, ότι θα συντηρηθεί και θα μεταφερθεί στο μουσείο και δεν το είδαμε ούτε στην έπαυλη κάτω από το στέγαστρο που το φιλοξενούσε, φανταστείτε την έκπληξη όταν το είδαμε μπροστά μας!!!!Ναι έχει μεταφερθεί εδώ και μπορείτε και εσείς να το θαυμάσετε όταν επισκεφτείτε το Μουσείο!!!!

Τηλ. Επικοινωνίας: Αρχαιολογικό Μουσείο,  23510 53206
Θερινό ωράριο (από 1 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου)
Δευτέρα έως Κυριακή 8.00 – 20.00
Χειμερινό ωράριο (από 1 Νοεμβρίου έως 30 Απριλίου)
Τρίτη έως Κυριακή 8.30 – 15.00 (Δευτέρα κλειστά)

Σίγουρα αξιζει μια επίσκεψη στο Μουσείο και την Αρχαιοθήκη, μην το ξεχάσετε, άλλωστε τα έχετε πληρώσει στο εισιτήριό σας!!!

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Η περιήγηση μας στο αρχαιολογικό πάρκο και τα 2 μουσεία διάρκεσε μαζί με μια στάση στην ταβέρνα της κας Ευαγγελίας από τον Τύρναβο για μια λεμονάδα και λίγη ξεκούραση, κουβεντούλα και πληροφορίες για την περιοχή και την κατάσταση της πανδημίας που βιώνουμε, σχεδόν 5 ώρες.

Νομίζω όμως ότι τα είδαμε όλα, βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες και μείναμε ικανοποιημένοι στο σύνολο από όσα είδαμε αν εξαιρέσουμε κάποια σημεία όπου τα χόρτα έκρυβαν τα μνημεία, άλλα όπως μας είπε η υπάλληλος του μουσείου σε παρατήρησή μου, γιατί δεν μπορώ αν δεν μιλήσω, δεν είναι δυνατόν να τα προλάβει όλα τα προσωπικό καθαριότητας εφόσον είναι έκτακτο με συμβάσεις, άλλα και η γνώμη των υπευθύνων του χώρου είναι ότι τα αρχαία μνημεία πρέπει να βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον, κάτι για το οποίο δεν μπορώ να διαφωνήσω, αλλά σαν πνεύμα αντιλογίας που είμαι, πρέπει να παρατηρήσω και πάλι, ότι καλό το φυσικό περιβάλλον, άλλα να μην αφαιρεί και να μην στερεί στον επισκέπτη την ευκαιρία να θαυμάσει τα μνημεία, κρύβοντας τα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κάθε επισκέπτης ίσως έχει μια και μοναδική ευκαιρία να επισκεφτεί τέτοιους σημαντικούς χώρους και πρέπει να φύγει με τις καλύτερες εντυπώσεις.

Σημειώνω βέβαια ότι η επίσκεψη έγινε τον Ιούλιο μήνα του 2020, σε μια δύσκολη εποχή και μετά από 2,5 μήνες καθολικού lock down λόγω της πανδημίας του covid-19 και έτσι ίσως δεν πρόλαβαν να προετοιμαστούν όπως θα έπρεπε.

Σίγουρα όμως ενθουσιάστηκα που επισκέφτηκα τον χώρο και ίσως να το κάνω και μια δεύτερη φορά αν οι συνθήκες μου το επιτρέψουν.

Στον χώρο ευτυχώς για εμάς, δεν υπήρχε συνωστισμός, σε κάποια σημεία είμαστε τελείως μόνοι, ενώ δεν βλέπαμε και κανέναν τριγύρω αφού η πανδημία κατάφερε να μην υπάρχουν γκρουπ, κυρίως αλλοδαπών για ξεναγήσεις στον χώρο, ενώ άλλα χρόνια, κατακλίζονταν από τουρίστες. Ευκαιρία να γνωρίσουμε την Ελλάδα μας, καλύτερα φέτος και πιο ήσυχα!

OI ΒΟΛΤΕΣ ΣΤΗΝ ΓΥΡΩ ΠΕΡΙΟΧΗ

Μια τελευταία βόλτα γνωριμίας, με το αυτοκίνητο,  στο χωριό Δίον που μέχρι το 1962 λεγόταν Μαλαθριά, από το βότανο μάλαθρο που υπήρχε άφθονο στην περιοχή. Είναι γνωστό για τον αρχαιολογικό χώρο, για το Φεστιβάλ Ολύμπου, τις ταβέρνες του με τα νόστιμα φαγητά, αλλά και την θέση του, βρίσκεται στις παρυφές του Ολύμπου και εύκολα μπορείτε να φτάσετε από εδώ στο φαράγγι του Ορλιά (ή Ουρλιά) και στους καταρράκτες του για ένα μπάνιο στα παγωμένα νερά του, ακόμη και το καλοκαίρι, αλλά από εδώ αφού φτάσετε και αφήσετε το αυτοκίνητο στο ξωκλήσι Αγ. Κων/νου και Ελένης, θα πάρετε το μονοπάτι που φτάνει μέχρι το ορειβατικό καταφύγιο στην θέση Κορομηλιά.

Επιστρέφουμε προς Λιτόχωρο για λίγη ξεκούραση και μια μπύρα στα καταστήματα που υπάρχουν στο κέντρο  και  για περιηγηθούμε γύρω απο το Δημαρχείο και το πάρκο αλλά και  στην παλιά πόλη του Λιτόχωρου με τα εναπομείναντα παραδοσιακά πέτρινα σπίτια Μακεδονιτικής αρχιτεκτονικής που βρίσκονται κρυμμένα στα στενά ανηφορικά και κατηφορικά δρομάκια του.

Στην συνέχεια ανηφορίσαμε στον Όλυμπο και βρεθήκαμε στη θέση ΜΥΛΟΙ σε υψόμετρο 350 μέτρων για να συνεχίσουμε με τα πόδια για μια μικρή και εύκολη διαδρομή στο φαράγγι του Ενιπέα μέχρι να βρούμε τους καταρράκτες του. Μια μικρή διαδρομή από σκαλιά μέσα στο φαράγγι με κατάληξη στους καταρράκτες και μια μικρή γεύση για το τι θα δείτε και θα βρείτε αν αποφασίσετε να περπατήσετε στο φαράγγι του Ενιπέα (συνολικού μήκους 9 χλμ από Λιτόχωρο μέχρι τα Πριόνια ).

Αν είσαστε από τους τύπους της καλοπέρασης και όχι της ταλαιπωρίας, στην θέση MYΛΟΙ υπάρχει αναψυκτήριο-ταβέρνα με υπέροχη θέα στο φαράγγι και μουσική υπόκρουση τα νερά του ποταμού που τρέχουν ορμητικά, καθίστε  για να απολαύσετε έναν απογευματινό καφέ ή να φάτε υπέροχα ντόπια κρεατικά και σαλάτες περιμένοντας τους πεζοπόρους να γυρίσουν!!!!Πάντα βρίσκω λύσεις για την παρέα, έτσι για να μην μένει κανένας με το παράπονο.

Ήδη είναι 7 το απόγευμα και ίσα που προλαβαίνουμε να κατέβουμε στα παράλια της Πιερίας για μια βουτιά στα πεντακάθαρα νερά του Αιγαίου..... φύγαμε....

Και τώρα ξεκούραση μέχρι την επόμενη διαδρομή..... stay tuned....